Ryd op i din mailboks

Når man i en periode er mindre ved sin mail end normalt bliver det pludselig meget tydeligere hvor mange mails man får. Ikke nok med antallet, men endnu værre – hvor mange ikke vigtige mails jeg havde fået.

Sidste uge brugte jeg i Spanien, og sikke et grimt chok at svare mails sen eftermiddag og næste morgen have 50 nye mails.

Det er 100% med til at give en mere stressende hverdag, du får ikke prioriteret din tid godt nok, og i det hele taget spilder du din tid på at åbne eller slette mails. Som konsulent er spildtid lig spildte penge, så det skal der gøres noget ved.

Sådan rydder du op i din mail

Hvis du ikke er på vej væk fra din mail i et par hverdage, så start med at lade være med at åbne de mails du ikke finder RIGTIG vigtige. Tænk også de åbnede mails ind i følgende.

Tag derefter alle ikke-læste mails og se hvad det handler om. Del det i tre grupper:

1. Skal beholdes fremover
2. Skal ikke modtages fremover
3. Skal modtages, men ikke i indboksen

Gruppe 1 er der nok ikke så mange af, for du har trods alt åbnet nogle mails undervejs. Dem skal du ikke gøre noget ved.

Gruppe 2: Uhadada, her er noget at komme efter. Jeg fik fx mails fra nogle Facebook grupper, som ikke var synderlig vigtige, en masse linkedin gejl (deres “få noget gratis ved at indtaste kreditkort og bliv taget bagi når du glemmer at melde fra” ting) og nogle nyhedsbreve, som jeg fint kan leve uden.

Gruppe 3 kan du også vinde en del på. Fx vil jeg meget gerne stadig modtage nyhedsbrev fra en række sites, men de skal ikke forstyrre mig i hverdagen. Her er tricket at få oprettet de mapper der skal til, og dirigere mails direkte ind i mapperne. Væk fra din indboks, men du har dem når du prioriterer tid til at læse dem.

Så hvis du også føler du får lige rigeligt mails, så giv det et skud.

 

 

 

 

This entry was posted in Hverdag optimering and tagged , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Ryd op i din mailboks

  1. Kasper Rahbek says:

    Hej Jacob

    Er helt enig i, at en overfyldt indbakke kan tage rigtigt meget tid.

    Og uden, at det her skal blive til et dårligt reklamefremstød, så kan jeg virkelig anbefale den her: http://www.reviveyourinbox.com/

    En rigtigt god 21-dages guide, der sparer mig tid hver dag på mailkorrespondance.

  2. Jacob Kildebogaard says:

    @Kasper: Tak for dit input. Enhver form for supplerende tip, link eller andet er yderst velkommen. Det vil jeg kigge nærmere på hvis det kan tune det mere.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>