Lav søgeords ressearch med AdWords

Når du skal have trafik ind på et nyt site er der mange måder at analysere og ressearche søgeord. Sitets kommende succes afhænger i høj grad om du har ramt nogle søgefraser med volumen, så derfor er det utrolig vigtigt at bruge energi på denne del så din søgemaskineoptimering ikke rammer helt ved siden af.

Lad dagens case være følgende: Du skal starte et site op, hvor du vil formidle salg af hunde. Du skal skaffe al trafik når det gælder hunde, så dit besøgstal og brugen af sitet booster helt fra start. Men der er mega mange hunderacer og typer, i al fald 150. Og hvilke er så de mest populære på Google?

Søgeords ressearch med keyword tool

Googles Keyword tool er det oplagte valg når du skal finde søgeord, inspiration og volumen. Desværre er det ikke så præcist som man kan håbe på. Der er udført mange test der viser at volumen ikke passer, og et indlæg (sorry, kan ikke huske kilden) viser at det skyldes at keyword toolet ikke viser søgevolumen på Google Søgninger, men både søgninger samt eksponeringer af annoncer i emnet på Display netværket.

Så i mine øjne er keyword toolet ikke voldsomt godt. Hvad gør man så?

AdWords som inspiration

Jeg bruger selv en helt anden metode. Jeg opretter en ny AdWords kampagne med et eller få brede søgeord til at starte med. I dette tilfælde ville jeg oprette kampagnen med søgeordene

  • Hund
  • hund salg
  • hund køb

Lav en halvringe annonce så der ikke er for mange der klikker – så koster din ressearch mindre 😉

Når du kigger på “See search terms” for det brede søgeord i AdWords får du en guldliste: En fuld oversigt over hvilke søgeordskombinationer der benyttes og hvor meget. Du ved nu

  • Hvilke racer er der størst efterspørgsel på
  • Hvordan formulerer brugerne sig
  • Søger de også geografisk (“hunde til salg på sjælland”)

Når du kører brede søgeord kan det være at konkurrencen er hård på nogle fraser, og du derfor ikke får dette input med. Det skal du naturligvis være opmærksom på.

Så få flere detaljer ved at præcisere din brede kampagne, fx i racer. Så lav et bredt søgeord “hund salg Fox terrier”. Nu får du mere præcis viden om præcis dette område.

Med denne viden kan du nu lave præcis den struktur og de sider, der vil sikre dig størst mulig trafik fra søgemaskinerne. Hvis alle søger geografisk er det pænt surt ikke at have nævnt en eneste by, og omvendt, så er det skidt at spilde tid på at lave en masse geografiske opdelinger, hvis køberne er fuldstændig ligeglade fordi de gladeligt kører landet rundt for at finde deres lille vuffer. Du kan derfor søgemaskineoptimere meget skarpere til siderne med størst trafikpotentiale.

Analyse før site

Alt for mange kaster sig hovedkulds ud i at lave et site og får det struktureret helt forkert. Så smid de par hundrede eller tusinde i AdWords allerede inden du er færdig med strukturen. De penge tjener sig meget hurtigt hjem når dit spark buldrer derudaf fra dag 1. Og er du nærig/økonomisk bevidst, og vil have mest muligt ud af pengene, så lav et minisite med annoncer, affiliate eller adsense og håb på lidt indtjening den vej fra samtidig.

This entry was posted in Søgemaskineoptimering and tagged , , , . Bookmark the permalink.

7 Responses to Lav søgeords ressearch med AdWords

  1. Åh ja, dette er en genial taktik til at få rå data til en søgeordsanalyse, både i forbindelse med sitebygning, SEO, Adwords, landing pages, you name it!

    Jeg bruger ofte selv denne slags “trash” kampagner, når jeg skal sætte Adwords kampagner op i nicher, hvor jeg ikke har nogen anelser om hvordan folk søger.

    Men huske at starte en helt ny Adwords kampagne op (eller endda en helt ny konto), når det kommer til de “rigtige” kampagner. For ellers vil du ligge og kæmpe med en dårlig historik og quality score.

  2. Super god og brugbar artikel. Det er den slags guldkorn man ikke lærer i skolen 🙂

  3. Potter says:

    Dejligt med et godt og gennemtænkt blogindlæg – som altid.

    Jeg er dog ikke enig i den del med den “dårlige” annonce. Tværtimod – så kan din annoncetekt være med til at du tager det næste skridt – der hvor du ikke kun tænker at skabe trafik – men kvalificeret trafik.

    Så med en snæver annonce – f.eks. målrettet lige dit segment vil gøre dig endu klogere på, ikke kun hvilke søgeord giver trafik, men hvilke søgeord giver kvalificeret trafik.

    Nå – det kan ikke gå hurtigt nok til at du skal opleve FireFox and Hounds i Holstebro. Jeg glæder mig allerede.

    Potter

  4. Morten says:

    Hej Jacob

    Super smart måde at finde de rigtige sætninger og søgeord på, det skal helt sikkert testes.

    endnu engang tak for dine blog indlæg man virkelig kan bruge til noget.

    Mvh
    Morten

  5. Hej Jacob

    Virkelig et konge-tip som jeg vil bruge hyppigt fremover. Dejligt med nyt input til keyword søgningen.

    Jeg ser også frem til at møde dig på FireFox and Hounds sammen med Potter 🙂

  6. Det var et rigtig godt tip! Har nogen af jer erfaring med at bruge dette tip i forhold til nicher der peaker i bestemte sæsoner?

    Og hvor meget data mener I man skal indsamle før man har et nogenlunde retvisende billede?

    Mvh
    Lars

  7. Mange tak for alle jeres utrolig positive kommentarer. Det er altid mega interessant med feedback på de indlæg hvor man ikke helt ved om det er plain knowledge eller knivskarpt.

    @Potter: Well… ift. om brugerne skal klikke eller ej, så er din pointe super fed og korrekt. Men jeg tror jeg ville lave en særskilt test til dette. Formentlig fordi sitet timingsmæssigt ikke er klar til at modtage kvalificeret trafik, og så er det dyre lærepenge. Men der er masser af gode tanker i test via adwords, det er selvstændige indlæg 🙂 Og jeg glæder mig til Rævens bryg (cc @mogensmoeller). Har hørt fra pålidelig kilde at man skal huske at spise inden 😉

    @lars: Ift. nicher vil jeg mene det handler om at køre testen når peaket er der. Hvis det fx er sandaler, så kan der godt være december søgninger til alle thailandsrejsende, men de søger måske anderledes (rejsesandaler mv) end den store volumen i peaket. Men koster det at sitet skal udskydes må man justere ind løbende i stedet, når der er købere skal shoppen da være klar 🙂
    Ift. datamængde tænker jeg ikke i specifikke niveauer. Men sådan 650 kr er fx en god start (host host) 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *