Når man skal navngive et produkt, så kan det være svært selv at se hvad der optimalt. I dag får du derfor et par tips til hvad du kan gøre for at vælge rigtigt.
Spørg andre
Du har sikkert en masse gode ideer selv, men hvad er bedst? Det helt oplagte er at spørge andre. Anledningen til dette blogindlæg er faktisk Michael Aagaard, der skal navngive sin kommende e-bog. Michael er knivskarp, tænker meget i tekst (en underdrivelse), og tester sine forslag. Derfor opstillede han sine egne ideer og spurgte folket: Hvad skal min bog hedde?
Michael spørger derfor på twitter og lader folk lande på en afstemning:
Udover at deltagerne kunne vælge blandt de forslag han selv synes godt om, så er der også lige et åbent tekstfelt. Det gav bl.a forslag fra “Sådan får du fisse med din webtekst” til “Webtekst der virker”. Det er super med yderligere forslag, og skal man gå hele vejen, så bør afstemningen foretages i to trin – trin 1 er kun fritekst “Hvad er dit forslag til en titel for en bog om webtekst og optimering?” og trin 2 er så afstemningen blandt egne forslag.
Vil du deltage i Michaels afstemning og få medindflydelse på hans bog-titel, så skynd dig over til hans afstemning HER.
Michael laver så en lækker lille detalje – siden efter afstemningen indeholder en “tilmeld dig mit nyhedsbrev så du får besked når bogen kommer” – skarpt lavet da alle der deltager helt sikkert har interesse i bogen. Så han får både input OG leads i skuffen. Bom.
Next step – test
Nu er feltet så snævret ind, måske er der 2-3 stykker, der er mest populære. På dette stadie vil anbefale at du tester dit produktnavn af via AdWords. Det er en hurtig måde at se hvad der tricker folk – i al fald til at klikke.
Du skal kort og godt lave to forskellige annoncer, baseret på titlen/produktnavn og ord knyttet til. Det kunne være disse to annoncer med titlen i overskriften:
op mod
De kan laves helt ens på nær titlen (konverterer var lige et længere ord, derfor ændringen til “Ny bog” 😉 ).
Lav en kampagne med få relevante søgeord som “webtekst”, “tekst til web” og lignende, så test grundlaget er ret præcist ift. det at købe bogen, uden at hælde mod nogle af de øvrige ord, der indgår i test navnet.
Fordelen ved at teste på adwords fremfor at køre en test inde på sitet senere, er at du kan lave en dummy kampagne uden at have produktet færdigt. Det er lidt dyrt at producere samme produkt i to navnevariationer hvis det er en stor produktion i Kina. Så lav en hurtig landingsside med tilmelding til nyhedsbrev, så får du også lidt ud af din adwords test.
På denne måde kommer du let og billigt frem til en god markedsanalyse i din målgruppe, og ved nu hvad dit produkt skal hedde!
Utroligt ingen har kommenteret dette guldkorn!
Det er en smart måde, både at få folks mening, men også samle potentielle kunder på forhånd. Så thanks for sharing ;D
Hej Jacob – super fedt indlæg! Og tak for de pæne ord 😉
Jeg kan afsløre, at der pt. har været et godt stykke over 100 mennesker inde og stemme/foreslå en titel. Der er en klar tendens til at to af titlerne fører, så jeg ender nok med at bruge en hybridversion af de to.
Et survey er naturligvis ikke det samme som en splittest, men når der er så mange, der giver respons, danner det et ret godt grundlag for at få nogle værdifulde learnings. Den titel der har fået flest stemmer, havde jeg fx slet ikke selv prioriteret særlig højt…
– Michael
Interessant vinkel med at teste det på AdWords for hvilken der konverterer bedst, havde ikke tænkt på den mulighed i forbindelse med navngivning af et produkt 🙂
/Martin
Adwords tricket er genialt. Hvis jeg husker rigtigt, så var på samme måde The 4 Hour Workweek kom til at hedde det den gør.
Pingback: Sådan fandt jeg den rigtige titel til min e-bog – et håndfuld tips du kan bruge til at navngive dine produkter