Er Erhvervsaffaldsgebyr rimeligt for iværksættere?

Jeg har min egen virksomhed kaldet Kipimo. Jeg har også et “normalt” fuldtidsjob ved siden af hos Just-Search.

Jeg startede min virksomhed fordi jeg sammen med Morten Vadskær har skrevet Analyticsbogen, som vi udgav i februar 2011. Siden da har jeg startet et par sideprojekter af forskellig størrelse.

Alt der foregår i mit firma er centreret om online. Bogen er en e-bog og resten er sites og online services.

Affaldsgebyr jagten

Så stor var min overraskelse da jeg i august 2010 fik en faktura for et såkaldt affaldsgebyr for min virksomhed. Jeg undrede mig da jeg sidder bag en skærm aften og weekend, og ikke ligefrem pumper affald ud af huset. Så jeg gav dem et kald og blev anbefalet at søge om fritagelse.

9 måneder efter fik jeg så i går afslag på min ansøgning om fritagelse!!  (imponerende offentlig procestid på en ansøgning). Argumentationen var:

I har oplyst, at virksomhedens aktiviteter udelukkende foregår online. Idet computere, printere, fax mv. er elektronisk affald, vurderes det, at der i forhold til det ansøgte ikke er grundlag for fritagelse efter denne bestemmelse.

Jeg blev noget overrasket, dels fordi jeg lykkelig havde glemt alt om denne tåbelighed, og dels fordi jeg fik afslag.

Min virksomhed er af en størrelse, hvor jeg ikke kan trække en kaffemaskine fra, langt størstedelen af alt udstyr er købt fra private penge, og jeg har ikke engang printet min pdf-bog. Jeg kan ikke trække lokale/husleje fra i skat, så alt i alt foregår alt i privat regi når det gælder hvad jeg har af udbytte. Men kommunen kan åbenbart godt komme og forlange at jeg betaler fordi jeg drikker kaffe, og øhm, ja, meget mere affald når jeg ikke at generere når jeg arbejder (og kaffegrumset hælder jeg ud i vasken så afløbet renses).

Jeg ringede derind for at forklare dem misforståelsen – men det var noget op ad bakke. Jeg kunne blive fritaget hvis min omsætning var under 50.000 kr årligt, hvortil jeg lærte den tålmodige dame, at jeg så ikke havde oprettet virksomhed, da det jo netop er grænsen for indtjening uden virksomhed.

Og så var jeg blevet fritaget i 2010 hvis jeg bare havde oprettet 2. januar i stedet for 1. januar. Tak for den info her 10. maj 2011.

Ingen vej udenom

Så jeg har i dag måtte betale 1700 kr, fordi jeg sviner noget så frygteligt når jeg sidder og tamper i tasterne på mit private udstyr.

Jeg fik tilsendt fakturaen pr. pdf, for jeg gider ikke alle de papirer. I mailen stod: “Tænk på miljøet og print ikke denne e-mail medmindre det er nødvendigt”…

Hvor går det galt for iværksætter Danmark? Skal små online virksomheder virkelig bruge 1700 kr på en latterlig kommunal afgift, så de kan spise sig fede i pandekager på rådhuset? Eller burde kommunerne og staten støtte op om nye virksomheder, folk der producerer og giver noget til samfundet? Hvorfor ikke give et par års råderum til at vækste for uden gebyret, hvorfor ikke kigge på affaldsmængden og hvorfor ikke overveje størrelsen af virksomheden?

Og køb så lige en masse Analyticsbøger her- jeg har 1700 bobs der skal dækkes… ;-)

Update: Der er også interessante kommentarer og debat på baggrund af dette indlæg på Amino

This entry was posted in Diverse and tagged , , , . Bookmark the permalink.

15 Responses to Er Erhvervsaffaldsgebyr rimeligt for iværksættere?

  1. Jeg kæmper også stadig med affaldsgebyret. Det er fuldkommen sindssygt og jeg sidder i akkurat samme situation som dig. Alt er virtuelt og har ingen affaldsproduktionen, men på kommunen er de så retarderede, at de overhovedet ikke lytter.

    Fair nok – det er en ny skat. Men kald den for hvad den er. Jeg er virkelig overrasket over, at den danske stat anno 2011 stadigvæk ikke har fattet, at mange virksomheder på internettet er affaldsfrie (i den fysiske betydning af ordet).

  2. @Ulrik: Mange tak for din kommentar. Og fuldstændig enig. Mit blodtryk steg som samtalen skred frem i dag, men den meget flinke dame i den anden ende sagde at de blot formidlede hvad de var blevet bedt om. Til hendes ros var hun faktisk glad og venlig til det sidste, meget imponerende hvis man hørte hvad jeg fik sagt til sidst…

  3. Heh, jeg er noteret under branchekode “620200 Konsulentbistand vedrørende informationsteknologi”, og er derfor fritaget.

    Og jeg bruger da SLET ikke “…computere, printere, fax mv. er elektronisk affald” :-P

    Hold kæft, hvor er den lov da ringe administreret. Især fordi den rammer mange fritidsbeskæftigelser.

  4. For at slippe for den skal man undersøge hvilken branchekode den er under.
    F.eks. så vidt jeg husker, kan man vælge “Anden IT service” så undgår man den.

    Men kan du få tjekket om din branchekode er den mest fyldestgørende?
    Det kan være der er en branchekode som er lige så tæt eller tættere på beskrivelsen af dit firma, som er fritaget affaldsgebyret.

    Dog ved jeg ikke, om det er svært at ændre.

  5. Det er da helt ude i hampen. Det ville være klædeligt, hvis man inden for det offentlige kunne have et rimeligheds kriterie, der kunne træde i kraft i sådan et tilfælde her. Godt indlæg!

  6. Der er brug for en simplificering af reglerne, samtidig med at bliver nødt til at blive taget højde for den enkelte virksomheds aktiviteter.

    Der er stor forskel på at udgive et fysisk produkt og et digitalt, især når det gælder affald. Man fristes til at argumentere at e-bogen er skrevet ved hjælp af 100% genbrugte elektroner.

    Branchekoderne er muligvis ok dækkende, men når der nu er kontakt med virksomheden, bliver sagsbehandleren nødt til at forholde de aktuelle forhold. Det er her kæden knækker i mange interaktioner med offenlige instanser, hvor vi alle bliver puttet i små kasser. Problemet er at ikke alle passer ned i kasserne.

    Nå, men går du ud med affaldet, Jacob?

  7. Det ser ud til, at det bliver håndteret meget forskelligt i kommunerne.

    Vi fik også vores første affaldsgebyr for 3-4 år siden, og ja, som oversættere producerer vi da en del papiraffald, men det ryger i den papircontainer, som vi allerede betaler for til husstanden og ikke på genbrugspladsen.

    Og, så har vi en webbutik, hvor vi har lidt papaffald, som vi dog smider på genbrugspladsen.

    Vi er dog indtil videre blevet fritaget for at betale gebyret – blot ved at skrive en e-mail til kommunen. Opkrævningen kommer hvert år, og jeg sender blot en e-mail som svar på det foregående års kommunikation med beskeden om, at vi gerne vil fritages igen.

    For nogle år siden blev visse branchekoder fritaget automatisk, men vi var tilmeldt 2 bikoder, som intet har med vores type virksomhed at gøre, og som vi bestemt ikke selv har tilmeldt. Jeg bad derfor kommunen om at slette de oplysninger, men de fortalte, at de fik oplysningerne fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Så måtte jeg ringe til dem, men de kunne ikke se, at vi skulle være registreret med de bibranchekoder, men året efter var de der igen hos kommunen, som var helt uforstående, da de jo ikke selv oprettede de oplysninger.

    I Webreg kan jeg heller ikke se, at vi er registreret med de bibranchekoder, men efter 4 år dukker de stadig op i kommunens brev, og så starter vi forfra.

  8. Jeg har samme problem. Frederiksberg kommune opkrævede mig i 2010 de 1635 kr. for at være helt præcis, trods jeg intet affald har. Jeg har sågar bevist at jeg ingen fysiske aktiver har i virksomheden, eftersom min macbook hvor al min forretning foregår på, er købt privat før jeg startede virksomheden. Det var de ligeglade med “Den skal jo smides ud en dag, derfor skal du betale”…… Jeg kan slet ikke beskrive hvor retarderet det er.
    På min blog kan I læse min historie. Jeg har fortsat ikke betalt, men overvejer det en del, da jeg ikke magter at få lagt rykkergebyrer og andet grimt oveni. Gode råd modtages meget gerne.

  9. Det er rigtigt set: en ekstraskat. Noget regeringen gerne vil forbigå i tavshed – ligesom de flere hundrede andre afgiftsstigninger.

    Det er dybt vanvittige argumenter kommunen bruger, og det er godt at få sat fokus på det, især når det kræver at vi tænker os om den dag der skal angives en branchekode.

    Tak for en god artikel. :-)

  10. Det værste er at hver gang, der kommer en ny regering, så kommer der nye afgifter og skatter, men husker man at fjerne de skatte og afgifter, som man kritiserede den tidligere regering for at indføre? Næ, det forbigår man i absolut tavshed.

  11. monica mzi says:

    har nøjagtig det samme problem men nægter at betale ,til mig blev der sagt at man jo skulle være solidarisk med de andre firmaer der havde meget affald ,så jeg skal være med til at betale for anlægsgartneren eller skrothandleren vvs’eren osv.
    Så kære mig røg helt op i det røde felt og den kære dame fik at vide hun ikke fik en krone hvilket fik hende til at sammenligne gebyret med at vores skoler i danmark jo også var gratis og det var hun med til at betale selvom hun ingen børn havde ,der knækket filmen helt for mig og jeg smed røret på ,så nu får vi se, det mest ironiske er at jeg faktisk slet ikke sidder i DK det næste år, nå men ha en god sommer

  12. Jeg oplevede præcis det samme for 6 måneder siden. Kørte mit firma som hobbyvirksomhed fra hjemmet, og betaler endda dobbelt privat renovationsafgift, da vi gerne vil have en plastic container til husstanden, i stedet for papirsaffaldssække.
    ALLE og jeg gentager ALLE mine dokumenter er gemt online som PDF-filer, og kun indgående post bliver arkiveret i en mappe.

    Jeg fik OGSÅ en regning på 1700 oven i de 2800 jeg i forvejen betaler for renovation. Efter et længere tovtrækkeri, så skiftede jeg som Hr. Sprogø også branchekode til: “620200 Konsulentbistand vedrørende informationsteknologi” – Og promte frafaldt afgiften ;-) Det er så uendelig tåbeligt.

    Lige når lejligheden er til det, så har jeg og min kæreste netop i går blevet frakoblet TV – signalet, og ser derfor ikke længere TV i husstanden. Men vi er selvfølgelig stadig pålagt at financiere 2500 kroner til den danske stat, så så de kan sende STATSPROPAGANDA, danseshows og bryllupsprogrammer. Udelukkende fordi vi ejer et tv.

  13. Line Lund says:

    Rart at høre at vi er flere i samme båd, så kan det være vi kan søge om gruppetilskud til blodtrykssænkende medicin.
    Vi har også et lille fritids firma e-handel som foregår fra privaten så da der dumpede en regning ind af døren var vi da ikke et sekund i tvivl om at dette gebyr ville vi så nemt som ingenting blive fritaget for…… men nej.
    Ja det er korrekt at vi udskifter en printerpatron i ny og næ meeeennn
    Vi havde sendt den oprindelige faktura med tilbage til kommunen med ansøgning om fritagelse og da vi fik afslaget var der ikke en ny opkrævning med, så idag kommer den nye faktura + rykkergebyr på 107 kr……….. synes simpelthen det er for frækt men ok jeg glæder mig så over at det kun er 1183,84 jeg skal trække fra mit markedsførringsbudget og ikke 1700 som flere af jer andre skriver :-)

  14. Vi er en lille gruppe mennesker, der har kæmpet for at gøre opmærksom på det urimelige i den måde affaldsgebyret er skruet sammen på. Troede ellers lige at Karen Ellemann havde tænkt sig at gøre noget ved det .-( men så må vi jo kæmpe videre.
    Vi oprettede sidste år en facebook-gruppe , vi er ikke så mange så det ville være fint hvis der kom flere til – måske kunne en kæmpe gruppe af selvstændige og iværksættere, der er ramt af det urimelige affaldsgebyr sætte skub i tingene – hvem ved.
    https://www.facebook.com/group.php?gid=158536640829064

  15. Så kom næste regning :-( Selvfølgelig er den steget til 2500 kr nu, fordi mit affald er jo eskaleret voldsomt. Eller? Jeg har stadig intet affald, har ændret branchekode, men de kigger på koden for 1.1. SÅ igen skal man bøvle og bruge tid på dette som iværksætter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>